הקול למרבה במחיר - מדוע קיבלו החרדים את ההחלטה של ראש העיר בשוויון נפש יחסי?


להאזנה לתוכן:

מלחמת השבת התחילה בקול תרועה רמה והסתיימה בקול ענות חלושה, בעיקר של חברי המועצה החרדים. יש הסבורים שהרב מרדכי ליברמן וחבריו ביהדות התורה השתמשו בשבת כקלף כדי לחזק את מעמדם לקראת הבחירות למועצת העיר. יש הסבורים שהם מתואמים עם ראש העיר לשתוק עד הבחירות ויש שמצהירים כי יהדות התורה התייאשה מראש העיר וכבר סגרה עם הלן גלבר ומכאן שתיקתה התמוהה בכל הקשור לחרדים (במקביל גורמים בש"ס בודקים אופציית תמיכה באריה ללוש) ומכאן הצהרת ראש העיר המפתיעה בפתיחותה.
מה מסתתר מאחורי הקלעים של ההצהרות? בעוד כשלושה שבועות בדיון על הסינמה סיטי נדע אם ראש העיר מתואם עם החרדים או שיש סדק אמיתי ביניהם

הפקחים נעלמו כמו שהגיחואלי לוי מידיעות אשדוד כותב השבוע:

כשראש העירייה יחיאל לסרי הודיע בישיבת המועצה בשבוע שעבר על הפסקת האכיפה נגד בתי העסק שפתוחים בשבת במתחם ביג, חברי המועצה החרדים לא קמו מהכיסאות ויצאו מהאולם בהפגנתיות. אחרי שהובילו במשך חודשיים את המאבק לסגירת ביג וסטאר סנטר בשבת ואיימו להסיר את תמיכתם בלסרי בבחירות הקרובות, אפשר לומר שהם קיבלו את הבשורה בשוויון נפש. הרב מרדכי ליברמן, מנהיג רשימת יהדות התורה וממלא מקומו של לסרי, ניהל אומנם ויכוח קולני עם איש האופוזיציה אלי לחמני, אך ההצגה היתה קצרה ולא משכנעת במיוחד".

ידוע שליברמן עודכן לפני הישיבה על נאום ראש העיר, השאלה היא - האם הם היו מתואמים או שההצהרה נבעה מכך שראש העיר התייאש מהם???

"כנראה שלסרי הבטיח להם שאחרי הבחירות הוא יעשה את המהלך, כשאין לו את איום הבחירות ברקע", העריך השבוע גורם במגזר החרדי. גם הוא לא השתכנע מהוויכוח הקצר שהתנהל בין ליברמן ללחמני: "זו היתה אמירה כדי לצאת ידי חובה. כל מי שעיניו בראשו מבין שהאמירות האלו היו בעיקר כדי להשתיק את הקולות שיש לליברמן מבית. הרי מתי ליברמן דיבר בשנים האחרונות במועצה או בכלל השמיע את קולו ?"

אולם במקביל, את המשבר עם החרדים מבקשת לנצל הלן גלבר, שהפכה למועמדת לגיטימית על החרדים לקראת הבחירות שיתקיימו בחודש אוקטובר.

לדברי עסקנים חרדים, ארבעת חברי המועצה מיהדות התורה מנהלים עימה מגעים ובודקים מה היא יכולה להציע להם בתמורה לתמיכתם. "הם יושבים ומתנהלים מולה כמעט באופן קבוע", אמר גורם שקשור לפלג החרדי.

מה הם הסיכויים שהחרדים יתמכו באישה חילונית לראשות העירייה, ויקבלו על כך את ברכת מנהיגיהם הרוחנים? 

יש במגזר שטוענים שהסיכוי נמוך ויש שמבאים את עובדת תמיכת החרדים באישה  לראשות העיר בנתניה וכך גם בבחירות האחרונות כשתמכו בשלי יחימוביץ לראשות ההסתדרות.

כמו כן ידוע על ניסיונות של גורמים בש"ס להריץ את אריה ללוש כמעומד מוסכם על החרדים.

"אני חושב שבמקרה הזה לחרדים אין אלוהים", אומר איש האופוזיציה נעים שומר. "אם הם מדברים ומגששים עם גלבר זה לא אומר שמחר הם יתמכו בה. הם ימכרו את התמיכה למי שייתן להם יותר".

גבי כנפו וראש העיר יחיאל לסרי בישיבת מועצת העיר

צועק מפחד

להערכת גורמים בעדה החרדית, ליברמן וחבריו ביהדות התורה צעקו בישיבת מועצה רק מהפחד.

הם מנסים לשמור על מעמדם עד שיתברר לאן נושבות הרוחות.

מעמדו של ליברמן בחסידות גור, עימה הוא נמנה, נשחק לאחרונה, והוא חושש, להערכת עסקנים חרדים, שמועצת חכמי התורה תורה לו לפנות את מקומו לקראת הבחירות הבאות. זו אחת הסיבות שהוא ליבה להערכתם את מלחמת השבת.

"המאבק על השבת הוא רק טריגר, כי לא זה באמת מה שההנהגה בראשותו של ליברמן רוצה", גורם חרדי בכיר. "הרי החרדים הפגינו נגד פתיחת ביג לפני שנתיים, מישהו בדיוק ניסה לבדוק מה קרה ולמה המאבק הזה נגמר?

יותר מדי אנשים מושכים לכיוונים שונים, שמערערים על ההנהגה של ליברמן, ולכן הוא עכשיו צועק בעניין השבת".

גורם חרדי אחר, שהיה בעבר אחד מעוזריו של הרב ליברמן, מסכים עם הפרשנות: "בחסידות גור, שליברמן משתייך אליה, יש מלחמות פנימיות והוא נמצא שם בדעת מיעוט. ליברמן נמצא במצוקה שבאה לידי ביטוי אצלו עכשיו. הוא פוחד על הכיסא שלו ולכן מביע עכשיו דעה אחרי ששתק שנתיים".

המורכבות:

יהדות התורה מורכבת מנציגים של ארבע חסידויות שונות. הרב מרדכי ליברמן נחשב לנציג חסידות גור, אפרים וובר מייצג את חסידות בעלז', יעקב (יקי) טסלר שייך לחסידות ווז'ניץ ועזרא שור הוא נציג חסידות פיטסבורג. "כל פלג מושך לכיוון שלו, כל אחד מותח יותר את החבל וכולם שם מתחרים מי מותח יותר", אומר גורם חרדי ומנסה להסביר בכך את שתיקת החרדים בשבוע האחרון.

כשחבר המועצה שור נשאל מדוע הוא וחבריו לא פרשו לאופוזיציה במחאה, הוא השיב: "המטרה היא להרגיע את המצב כי אנחנו לא נמצאים במלחמת אחים. אשדוד היא עיר ייחודית ומיוחדת שלא צריכה ללכת למלחמות וצריכה להגיע להבנות בין הצדדים".

הרב ליברמן לא הסכים להתראיין לכתבה, והסתפק במילים "אני לא מוכן לדבר".

בעוד כשלושה שבועות יעלה לדיון נושא הסינמה סיטי בעיר ואז נדע האם עיריית אשדוד תסיר את ההתנגדות להקמת הסינמה סיטי בעיר או שתתנגד. זה יהיה למעשה נקודת הציון לגבי יחסי החרדים וראש העיר.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה