ראו כי טוב: החרדים דורשים מלסרי להחריף את הסנקציות נגד עסקים שפועלים בשבת


להאזנה לתוכן:

ימים ספורים אחרי שהחרדים הפעילו לחץ על ראש העיר, שמיהר לשגר ביום שבת פקחים שחילקו התראות לעסקים במתחמי הקניות הגדולים בעיר, שוב יוצא איום מצד הרבנים: דוחות ואכיפה משפטית ושינוי חוק העזר שיהיה נוקשה יותר, או שלא נתמוך בך לראשות העיר. בתוך כך התושבים החילונים מתארגנים למחאה. האם החרדים מותחים את החבל יותר מידי באופן שראש העיר עשוי להגיד עד כאן וללכת נגדם?

פגישת הרבנים בשבוע שעבר באשדוד (צילום: דודו חן)האדמו"רים החרדים בעיר ראו שהלחץ על ראש העיר עשה את שלו, והם ממשיכים במסע הלחץ וההפחדה נגד ראש העיר יחיאל לסרי. למערכת אשדוד נט נודע כי אתמול התקיימה פגישה נוספת בנוכחות אדמו"רים ועסקנים מהמגזר החרדי. הפגישה התקיימה, כך על פי ההדלפות, במעונו של האדמו"ר מגור בירושלים.

בפגישה סוכם כי את המערכה על השבת באשדוד ינהלו הרבי מפיטסבורג. הרב גרוס וגולדקנופ - שהוא מזכיר ועד הרבנים למען השבת. חבר המועצה עזרא שור ירכז את הפעילות.

מהפגישה יצאה דרישה חד משמעית לראש העיר יחיאל לסרי, להחמיר את האכיפה בכל חלקי העיר. הדרישה היא לתת דוחות לעסקים שפועלים בשבתות והפעלת המחלקה המשפטית לצורך הגשת כתבי אישום פליליים. אם לא יעשה כן, מאיימים הרבנים כי הציבור החרדי לא יתמוך בלסרי בבחירות לראשות העיר. חלק מהאיומים הם גם לפרישת הנציגים החרדיים במועצה מתפקידיהם ומהקואליציה של לסרי.

בנוסף, למערכת אשדוד נט נודע על כוונה לקדם חוק עזר עירוני שיעמוד במבחן בית המשפט העליון. לצורך כך ישכרו שירותיו של עו"ד מומחה בתחומו, בעלות כספית לא מבוטלת, כאשר עיריית אשדוד תישא בעלות העיקרית. ימים יגידו אם חוק עזר שכזה אכן יצא אל הפועל. 

בינתיים רוב חברי מועצת העיר שומרים על שתיקה בנוגע לשבת

הסערה שהתחוללה בעיר מאז התחילה חלוקת ההתראות לעסקים במתחמי הקניות הגדולים בעיר, שעד היום היו חסינים, לא הוציאה את חברי מועצת העיר משלוותם. היחיד מהמתמודדים על ראשות העיר שהגיב היה המועמד לראשות העיר שמעון כצנלסון. 

"אנחנו לא ניתן לסגור שום עסק. נעשה הפגנות ומחאה חברתית ואף נסגור את עיריית אשדוד אם נצטרך. אנחנו נגד חוק המרכולים, של אריה דרעי ונחתים את התושבים באשדוד נגד חוק רע זה! ונגד סגירת העסקים בשבת. ראש העיר לחוץ וימכור הכול כדי לזכות בתמיכת החרדים, אני מצהיר שניהיה נגד בכל מקרה", אמר כצנלסון לאשדוד נט.

ולדימיר גרשוב שהוא מרכיב משמעותי בקואליציה של ראש העיר  אמר בעקבות שינוי הסטטוס קוו בעיר:
"כבר לפני כחודש העברתי הצעה שמדברת על לבצע סדר איפה לא ניתן לפתוח עסקים בשבת, כגון רובעים ח, ו, ז וכדומה. לצערי לא דנו בכלל בהצעה שלי. בנוסף, קשה לי להאמין שבהרכב המועצה הנוכחי יהיה שינוי, ורוב העסקים יאלצו לסגור. לאורך כל התקופה שלי במועצה לא זכורה לי בעיה בעסקים הפתוחים בחוף הים או בסטאר סנטר, מה שקרה בביג ובסיטי בהחלט ייצור בעיה. קשה לי לראות שוב איך בהרכב המועצה הנוכחי היא תסתדר לצערי".

גלבר עדין שותקת ונמנעת מלבקר את החרדים:

חברת המועצה הלן גלבר, אשר הצהירה על התמודדותה לראשות העיר, שומרת בינתיים על זכות השתיקה בכל הנוגע לחרדים. פניות אשדוד נט לגלבר לקבל התייחסותה לא נענו. כפי שידוע, גלבר מנהלת מגעים עם גורמים חרדיים לזכות בתמיכתה נשמח להביא התייחסותה לסוגייה שמטרידה בימים אלה את תושבי העיר.ממתינים לתגובה של הלן גלבר

התושבים מתארגנים למחאה חברתית והפגנות ברחבי העיר

זמן קצר אחרי הפרסום באשדוד נט במוצאי השבת, תושבים החלו להתארגן על מנת למחות נגד "התחרדות העיר" ושינוי הססטוס קוו בעיר. תחת הסיסמא "חיי ותן לחיות", מתכוונים התושבים שמצהירים שאין ביניהם פוליטיקאים, לצאת במחאה נגד ההחלטה לסגור עסקים בשבת.

התושבים פתחו דף פייס בוק למחאה ואף קבוצת וואטסאפ:
"אנחנו כאן כדי לדאוג לעתיד שלנו ולעתיד ילדינו. ישנם כל כך הרבה זכרונות ילדות מאשדוד היפה שלצערי בשנים האחרונות נהרסת בגלל אינטרסים כאלו ואחרים וגורמים לשנאת חינם בין האוכלוסיות שנגד זה אנו רוצים להתקומם", אומרים פעילי הקבוצה. 

אורי קידר, מנכ״ל תנועת ״ישראל חופשית״ המובילה את המאבק הציבורי בנושא נמסר בתגובה: ״באווירת הבחירות המרחפת מעל ראשו, ראש העיר מאבד את העשתונות וחושב שמה שישאיר אותו מחובר לכיסאו הוא כמה רבנים. אז אנחנו כאן כדי להזכיר שתושבי אשדוד לא מבקשים לעצמם עיר רפאים, ואם לא יתעשת עכשיו - יתעשת בקלפי ואז יהיה מאוחר מדי״

בחוד החנית החילונית, אורי קידר צילום: גיא גלעד

השינוי שחל בעמדת ראש העיר מההצהרה בשנת 2015 כי הסטטוס קוו לא ישתנה 

בנובמבר 2015, כאשר פקחים נשלחו לסגור עסקים בשבת, יצאו תושבים להפגין נגד ראש העיר. בתגובה אמר אז ראש העיר: "אני מבקש להבהיר שנפלה טעות בהתנהלות גורמים בעיריה ביישום המדיניות שלי בנושא. מדיניותי שנקבעה מיד עם בחירתי לראשות העיר בנובמבר 2008 לא השתנתה , ואף מעוגנת בהסכמים קואליציוניים עם כל הסיעות , כולל הסיעות החרדיות , והיא אומרת את הדבר הבא - בכל מה שנוגע לפתיחת עסקים בשבת יישמר הסטטוס קוו שהיה קיים בנובמבר 2008".

השבוע הכל השתנה באשדוד. לסרי די חושש לאבד את תמיכת החרדים המהווים חלק משמעותי בקואליציה שלו. כרגע הוא נשען על חוק המרכולים כהסבר למהלך הדרמטי של הפקחים בשבת, אך נראה שאם החרדים ימשיכו למשוך את החבל יותר מידי, הוא יקרע וראש העיר ישתחרר מהכבלים שלהם...עד כדי כך שהם יוכלו להפסיד הכול באשדוד (ויש להם מה להפסיד).

האם ראש העיר יתעשת ויסרב להסחט?

מקורבים לראש העיר מרגישים שהחרדים מגזימים בלחץ ובאיומים שהם מפעילים ואם הם ימשיכו בצורה כזו, עשוי ד"ר לסרי להודיע - עד כאן! ובמקרה כזה החרדים יפסידו גם את כל ההישגים שהגיעו אליהם עד כה.

במקרה שיעשה זאת באופן נחרץ, כנגד 25,000 הקולות של הציבור החרדי (ש"ס ויהדות התורה יחדיו) יעמדו לזכותו כמות לא מבוטלת של חילונים שיחזקו את ידו במאבק מול דרישות החרדים.

במקרה וראש העיר יכנע לדרישתם, הוא עשוי למצוא את עצמו עם תמיכה של 20-25% מכלל המצביעים (תלוי באחוזי ההצבעה) בזכות קולות החרדים, אך עם הצבעת מחאה המונית של הציבור החילותי/מסורתי בעד מי שיתמודד מולו, עלול לסרי לאבד את ראשות העיר.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה