היום בחרתי לענות על שאלה שהתעוררה בעקבות קריאה של הטור הקודם -  משמעות הביטוי "אהיה אשר אהיה".

מספר אנשים שאלו שאלות דומות, כל אחד וסגנונו הוא, אך בבסיסה השאלה הייתה זהה: מה טיבו של אל אחד על פני מספר אלים (עבודת אלילים) ומדוע זה נחשב לדבר פסול ביהדות?

הפניתי שאלה בתקשור ולהלן התשובה:

"ריבוי אלילים משמעו שלכל אל יש את הייחוד שלו, אותה התכונה שהופכת אותו לאל, הנשגב ביותר מכל אחר כיוון שהוא מחזיק בדבר מה שהוא ייחודי רק לו. והנה לצידו, עוד אל - שגם לו תכונה שמרימה אותו ומבדילה אותו מכל אחר, זהו אל נוסף. ולידם אל נוסף, וגם הוא הנשגב ביותר- בתחומו שלו.

צילום: יפעת סנטו

"אל, מעצם כינויו - אינו יכול להיות מובדל, מכוון, מתמחה בתכונה אחת מסוימת המבדילה אותו מכל אחר. אל הוא אל בכל מובן המילה: או הכל או כלום. או אל או בן תמותה. אחד מהשניים.

"אם ישנם מספר אלים המיוחדים בתכונות שלהם - דינם כדין בני תמותה. לכן, אלו הקוראים לאליליהם "אלים" דומה הדבר שיקראו להם בעלי יכולות.

"אני חוזר: אל הוא הכל או כלום.

"ולמה הדבר? כיוון שהתכונה, הסגולה, היכולת ההופכת אותו אחד לאל - אין שונה הדבר אם התכונה הזו היתה מיוחסת לבן תמותה. אם יש מישהו שמסוגל לרפא אנשים בעולמכם, האם זהו אל? או מישהו בעלת מתת? אם יש מישהו בשר ודם אשר יוצר יצירות אמנות, יצירות מדעיות או אחרות המשפיעות על שאר האנושות - האם הוא אל? לא ולא.

"אלו הם אנשים שהם ייחודיים, עילוי, אם תרצו, ואתם הם מעריציהם".

וזו גם הסיבה שזה פסול ביהדות? הסיבה שהמונותאיזם היא דרך טובה יותר לחיות חיי אמונה?

"לא ולא. מונותאיזם מכירה בכך שאל הוא דבר אינדווידואלי אך לא כזה המוכתב מלמעלה".

מה זאת אומרת?

"כל אחד יכול ללכת אחרי 'אהיה אשר אהיה' ולראות באל את אשר הוא עצמו מאמין בו כאל שלו. אך אותו האל לא נותן שום פרשנות באשר למי הוא. אתם האנשים משליכים על האל שלכם את כל מה שאם רואים בו כאל - ובכך למעשה אתם שותפים למלאכת הבריאה, כי אתם אלו המזינים את האל מעולמכם שלכם. זה בדומה לעקרון שבירת הכלים שהזכרתי קודם. אמונה במספר אלים היא בעצם אמונה בכלום דבר, כיוון שאתם מעניקים לאלו אתם מכנים כ'אל' תכונות אינדווידואליות, וזו הגדרה של בן אנוש.

אין זה חטא להאמין במספר אלים, אך זהו חטא לקרוא לזה 'אל' מלכתחילה".

אני לא יודעת מה איתכם, אבל אני הייתי צריכה לקרוא זאת כמה פעמים על מנת להבין את משמעות המסר הזה. לפי הבנתי האישית, הדברים האמורים כאן באים על מנת לבאר כי מספר אלים לאותה דת/אמונה הוא דבר שהוא בגדר "אנושי" - כיוון שאם ישנם מספר אלים משמע הדבר שלכל אל יש את הייחוד שלו, שעל פיו מגדירים אותו כאל, כגון אל המלחמה, אל השפע, אלת האהבה וכו'. דבר זה - אל ספציפי לכל תכונה או יכולת - מבטל את קיומו כ'אל' - כיוון שאל הוא מעין כל יכול ואין הוא מוגבל או מיוחד רק בתכונה אחת בלבד.

לעומת זאת, אל יחיד שאומר על עצמו "אהיה אשר אהיה", בעצם אינו מגדיר את עצמו, מה מאפיין אותו כאל, כי אז היה זה שוב "אנושי". אלו שהם מאמיניו רואים בו כאל משום התכונות שהם עצמם תופשים אותם כאלוהיות. כלומר אין אל המעיד על עצמו ככזה, אלא מאמיניו רואים זאת בו מתוך תפישתם הפרטית. ויחד, כל תפישות אלו - על גווניהן הרבים - מצטרפות אחת לשנייה ובכך הופכות את אותו האל לכל יכול.

יפעת סנטו -  מלווה בתהליכי התפתחות, מודעות ושינוי דרך תקשור.

מוזמנים להגיב, לשלוח שאלות ולהתייעץ – 054-3339791 או במייל או בפייסבוק

 מזמינים מונית ברחבי העיר עד 20 ש"ח בלבד

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו