מי ישמור על מאבטחי בתי הספר והגנים?


להאזנה לתוכן:

תנאי עבודה קשים, משכורות רעב ופיטורים שרירותיים- זהו רק קצה הקרחון בתנאי העבדות של המאבטחים והשומרים בבתי הספר באשדוד. רבים מהם מפוטרים בסיום כל שנת לימודים ונותרים ללא שכר במשך חודשיים. "אף אחד במחלקת הביטחון לא מגיע לראות מה קורה איתנו. אני עובד כבר מעל שנה, מעולם לא זכיתי לביקור של האחראי על הביטחון בעירייה או אפילו של סגנו", מציין אחד המאבטחים

כמעט אין אחד, מקטן ועד גדול שאינו מכיר את המאבטחים שעומדים בשערי מוסדות החינוך בעיר, ערניים ודרוכים לכל תרחיש, כדי לשמור על שלומם וביטחונם של ילדינו. אך רק מעטים יודעים את התנאים הפיזיים והכלכליים שהם מנת חלקם של אותם המאבטחים והמאבטחות במוסדות החינוך באשדוד. בעקבות שמועות שהגיעו לאוזנינו, החלטנו לבדוק לעומקו של עניין- מי שומר על המאבטחים במוסדות החינוך, את התשובה לכך תקבלו בסיום הכתבה.

א' מאבטח באחד המקיפים באשדוד. אני מגיע אליו בתיווכו של חבר משותף. א', עולה חדש, רק שנתיים בארץ וכבר הוא מופקד על ביטחונם של מעל ל-1000 תלמידים באחד המקיפים בעיר. חברת האבטחה שמעסיקה את א' "משקיע" בו הכשרה ורענון על חשבונו של א', איש לא משלם לו על כך.

גם על יום ההיערכות לפני פתיחת שנת הלימודים, לא זוכים המאבטחים לשכר. שלא תטעו, לא מדובר בשכר גבוה. מאבטח במוסד חינוכי מרוויח שכר מינימום: 20.70 ₪ לשעה. זה לא משנה עם הוא עובד במקיף גדול עם מעל ל-1500 תלמידים, או שהוא עובד בגן ילדים, השכר הוא אותו השכר. אבל חברות האבטחה, בגיבוי הרשויות המקומיות, מרשות לעצמן להתעלל באוכלוסיה חלשה זו.

"לפני פתיחת שנת הלימודים מגיעים כל הגדולים, איטח והסגן שלו שאומרים לנו כמה אנחנו חשובים ושהם סומכים עלינו. אבל אחרי זה, במשך שנה שלמה אתה לא רואה אף אחד מהם. פשוט כך, אתה לבד בג'ונגל", מספר לנו א'. עבודתו של המאבטח אינה קלה, זאת בלשון המעטה. אנשים מגיעים למוסדות החינוך, צריך לבקש מהם תעודת זהות, צריך להסביר להם שאלה הם הנהלים ושזה לא בגלל שהוא נראה לך מחבל. עד שמאבטח מצליח להכיר את המורים בבית הספר בו הוא משובץ עובר זמן, אך לטענתם של מאבטחים, רבים מהמורים מתלוננים נגדם על כך, הם לא מבינים שאותו המאבטח רואה אלפי פרצופים ביום, וקצת קשה לו לזכור אותם. צעדי הענישה על תלונות כנגד מאבטחים הם מידיים, ללא שימוע. החל מהעברה לבית ספר אחר ועד לפיטורין ללא כל תנאי.

מאבטח נוסף במוסדות החינוך שעימו שוחחנו, כבר לא עובד חודשיים. בסיום שנת הלימודים בבית הספר היסודי אותו הוא איבטח נמסר לו מכתב הפיטורים. במשך חודשיים הוא נותר ללא שכר, אך לקראת פתיחת שנת הלימודים כבר החזירו אותו לעבודה. "בין 80 ל- 90 אחוז מהמאבטחים מפוטרים במהלך חופשת הקיץ", אומרים לנו המאבטחים. מי שהתמזל מזלו ויש לו מספיק וותק, חותם אבטלה. מי שלא הספיק לעבוד מספיק חודשים, פשוט נאלץ למצוא עבודה אחרת, ובהיעדר אחת כזאת, נותר ללא הכנסה.

גם במהלך החגים: ראש השנה, סוכות, חנוכה, פסח ובעצם בכל פעם שמוסדות החינוך יוצאים לחופשה, המאבטח לא מקבל שכר. אחד המאבטחים מציג לי תלוש שכר עבודה מפסח האחרון, אני מסתכל ונדהם, 1000 ₪ ברוטו, זהו כל שכרו. מזה אמור בנאדם לפרנס משפחה? על תנאים סוציאליים כמובן שאין מה לדבר.

למאבטחים בטן מלאה על העירייה ומחלקת הביטחון בעירייה: "לאחראים על הביטחון בעירייה ממש לא איכפת מאיתנו. בשבילם אנחנו זבל, נקודה. את קב"ט העירייה אני בכלל לא מכיר, איך הוא נראה? אין לי מושג. אבל אם חס וחלילה תפשל במשהו, מיד תשמע מהם, אתה תפוטר במקום". נראה שהיחס של "זבל" למאבטחים מחלחל הלאה. ישנם מנהלי בתי ספר שבאופן קבוע מסננים את המאבטחים מסיבות שונות- החל מצבע העור ועד לחיכוכים סתמיים. אותו המנהל בטלפון אחד לקב"ט העירייה דואג שהמאבטח כבר לא יהיה בבית הספר. למאבטח אין זכות תגובה במקרה שכזה, "פתאום מגיע האחראי מחברת האבטחה ומביא אחר במקומך. במקרה הטוב הוא רק יעבור בית ספר, במקרה הגרוע הוא יוותר ללא עבודה", מספרים המאבטחים.

הבוטקה של השומר מוצב בשער הכניסה הראשי לבית הספר, ברוב המקרים תחת השמש הקופחת בקיץ או הגשם והרוחות של החורף. האם מישהו שקל לפחות לדאוג להם לתנאים מינימאליים בבוטקה? ממש לא. אין חשמל, אין אוורור, אין מחסה מפני נזקי מזג האוויר. אפילו קו טלפון חרום אין בבוטקה השומר. בחלק מהמקומות, במקרה שאב הבית של בית הספר ממש רוצה לסייע, אז הוא מחבר חשמל לבוטקה, שלפחות יהיו קצת תנאים אנושיים. "אנחנו רותחים מזעם", אומרים המאבטחים, "לגדולים יש משכורות שאנחנו רק יכולים לחלום עליהן. על מה? אתה בכלל לא רואה אותם, הם משאירים אותנו להתבוסס בזבל".

המאבטחים זועמים אבל מפחדים להתלונן. מדובר בעיקר באוכלוסיה של עולים חדשים ואנשים מבוגרים שחיים בפחד ולא מתלוננים. אבל קשר השתיקה מתחיל להתפורר. לאותם המאבטחים שפנו אלינו כבר נמאס: "אי אפשר להמשיך בצורה כזאת, אנחנו לא זבל", הם אומרים

לפני קצת יותר משנתיים, בעקבות מאבק של שלושה ארגוני זכויות עובדים, פסק בית המשפט ששכרם של המאבטחים יעמוד על כ- 29 שקלים לשעה. כמו כן נקבע שעל החברות שמעסיקות אלפי מאבטחי בתי ספר ברחבי הארץ יחויבו לפרט את עלויות השכר שלהן כתנאי לזכייה במכרזים. ברור שמאז ועד היום, ממשיכים עובדי חברות האבטחה לקבל שכר רעב , תנאים משפילים ויחס מזלזל.

חייב שייב, יו"ר המרחב בהסתדרות, מציין בהקשר זה שמדובר בקבוצה לא קטנה שאינה מאורגנת. כתוצאה ממצב זה, מרשים לעצמם מעסיקים לנצל את העובדים. עוד מציין שייב שאסור להתעלם מהעובדה שעובדים אלה עובדים בשירות עיריית אשדוד והיא לא יכולה להתעלם מהאחריות שלה לדאוג לתנאים הולמים לאוכלוסיית עובדים זו.

בעיריית אשדוד טוענים ש"במסגרת המכרז של משכ"ל דואגת עיריית אשדוד שאכן מיושמים ומבוצעים התנאים להעסקתם של המאבטחים במסגרת החוק". עוד מציינים בעירייה שתנאי השכר של המאבטחים ידועים להם. לגבי הטענה על פיטורים במהלך חופשת הקיץ, אומרים מהעירייה: "בתקופת חופשת הקיץ חלק גדול מהמאבטחים מועסקים באבטחת הקייטנות ומוסדות החינוך המיוחד עם דאגה להעסקתם באירועים עירוניים".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה