קולות אל השמיים, מוזיקה מבטן האדמה


להאזנה לתוכן:

מופע הבכורה של התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד: "קולות אל השמיים" התקיים אתמול, וצפוי להגיע בתחילת חודש מרס לשלוש הופעות באשדוד. קונצרט שכולו תפילה ואהבה בכיכובם של דוד דאור, משה לוק ושמעון סיבוני. ביקורת הופעה.

המופע החדש של התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד- "קולות אל השמיים" משלב פיוטים עם מוזיקה מזרחית קלאסית בביצועים עוצרי נשימה עם "פינאלה" מרטיטה ומסמרת שיער, שלעיתים מופיעה עוד בתחילת השירה, מעניקה לצופה הרגשה של חוסר התאמצות תוך דגש על מופע איכותי ומרגש.
שילוב שלוש הקולות המיוחדים במינם של דוד דאור שמוכיח פעם אחר פעם שהוא ביצועיסט ברמת בין לאומית ומלהטט עם יכולותיו הווקאליות בשירה מלטפת, הפייטן הצעיר משה לוק שמכונה "ילד הבר מצווה שלנו" שנראה מתרגש כביום חג בכל ביצוע וה"פאברוטי הישראלי"- הפייטן וזמר הטנור שמעון סיבוני שמסעיר בקול עוצמתי וגדול ומרגש בכל פעם שפוצע את פיו. השלושה שרים כל אחד בנפרד ובזוגות. משלבים גבוה עם נמוך ומשלימים את צלילי התזמורת לכדי כוורת דבורים חרוצה שלא ברור בתוכה מי הדבורה המולכת.

במסע פיוט אותנטי חובק עולם בשפות עברית, מרוקאית, איטלקית וספרדית מצליחה התזמורת האנדלוסית יחד עם הקולות הגדולים, לחזק את ההרגשה שמוזיקה אכן חוצה גבולות ועולמות. ריבוי התכנים הווקאלים שנוגעים לאהבה ומתכתבים עם יהדות ודת מצליחים לרגש ולהזיז משהו בקהל גם אם אין להם קשר ישיר לפיוטי תפילות. אהבה שהופכת לתפילה, ולהיפך.

הזמרים הגדולים שרים זמירות עממיות מתורגמות בקולות מלאכים. המופע משלב נגינה קלאסית של כינורות, תוף מרים ודרבוקה. התחושה נעה בין "חאפלה" שמחה וקהל תוסס ששר יחד עם הזמרים את מילות השירים ומוחא כפיים תוך כדי הביצוע, כזה לא מאופק, שנהנה תוך כדי ולאו דווקא מחכה לסיום הביצוע כדי להראות כמה הוא נהנה לעצירת נשימה בניגון סולו כינור, בתיפוף דרבוקה חלש ועוצמתי.

להבדיל מרוב נגני התזמורת, בולט בחוסר היכולת שלא לזוז בכסא ולשיר היועץ המוזיקלי של המופע- יורם אזולאי, שגם שר את כל מילות השירים והפיוטים יחד עם המבצעים. נגן הדרבוקה שיושב לידו, בחור צעיר עם משקפיים סותר את הסטיגמות המקובלות ומפגין יכולות תיפוף מרשימות על הכלי האותנטי.



האנדולוסית, מציגה בניצוחה של סיון אלבו בן חור הכישרונית וההריונית (לא ניתן להתעלם מהבטן), עוצמה נשית שאוחזת קונצרט איכותי קלאסי מתקדם לעדות המזרח. הנגנים, רובם יוצאי מזרח אירופה מגניבים חיוכים במהלך ההופעה, דבר משובב נפש, ביחס לקונצרטים אחרים בהם נדמה לעיתים שהנגנים כל כך מרוכזים בתווים המונחים לפניהם ומנגנים באופן מקצועי עם "פוקר פייס", מבלי שניתן לראות אם הם נהנים או מתרגשים. במופע "קולות אל השמיים" הקולות אכן נשמעים אלוהיים, כשם שהנגינה מגיעה מעומק אדמה, כמו שורשים חזקים שקלועים בשתי וערב.



באשדוד יתקיימו שלושה מופעים- לפרטים ורכישת כרטיסים לחצו כאן 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה