סוף סוף מתחילים לבדוק מה מסריח במתקן ההתפלה באשדוד שמטביע מאות מיליונים במים


להאזנה לתוכן:

לאחר שנים של התעלמות מהמחולל בזרוע היזמות העסקית של חברת המים הלאומית מקורות, החליטה רשות החברות הממשלתיות להתערב בנעשה בחברת מקורות שמתעכבת באופן בלתי סביר עם מתקן ההתפלה באשדוד.

אזהרות רבות נשלחו בדבר העיכוב הנמשך בהקמת מתקן ההתפלה באשדוד - פרויקט בהיקף 1.8 מיליארד שקל שאותו מבצעת החברה מזה שלוש שנים.

"העיכוב יוביל לאובדן הכנסות של כ-340 מיליון שקל, וכן לחשיפת החברה לתשלום קנסות בסך כ-100 מיליון שקל" הוזהרה רשות החברות הממשלתיות-  "הפיגור עשוי להוריד את תשואת הפרויקט עד כדי איפוסה, וזאת עוד לפני הפעלת המתקן. הדחיות בלוחות הזמנים הופכת את הפרויקט להפסדי.

עוד הוזהרו כי בכוונת זכיין הפרויקט לתבוע מהמדינה פיצויים בהיקף מאות מיליוני שקלים, דבר שעשוי להשליך גם על יציבותה הפיננסית של החברה האם מקורות ועל דירוג החוב שלה.

כמו כן יו"ר רשות המים, אלכס קושניר, הזהיר את מקורות  שהיא משקיעה את מאמציה בפרויקטים בחו"ל במקום להתמודד עם האתגר שבהקמת המתקן באשדוד - ולכן הודיע כי יתנגד לכל השקעה נוספת של מקורות האם בחברת הייזום.

עבאדי בויאנג'ו החשבת הכללית, כינתה את התנהלות מקורות "תמוהה", ודרשה מרשות החברות לקיים דיון דחוף "לעניין פעילותם של נושאי משרה בחברה". עוד הוסיפה כי "במסגרת זו ראוי לבחון פרויקטים נוספים שהחברה מבצעת בישראל ובחו"ל".

רשות החברות הודיעה על מינוי בודק מיוחד מטעמה לבדוק את הביצוע הכושל לכאורה של פרויקט מתקן ההתפלה באשדוד, את הסיכונים הפיננסיים של החברה ביחס לקשיים בהקמתו, את ניהול הסיכונים של מקורות ייזום בפיתוח העסקי שלה בחו"ל ואת התקשרויות החברה עם סוכנים ומקדמי שיווק בישראל ובחו"ל.

בכתב המינוי של הבודקים התבקש משרד רואי החשבון MBT  (ברי רוטברט רז ושות' ) להגיש תוכנית עבודה לביצוע הביקורת עד 11 בינואר - ולמסור את מסקנות הביקורת עד 1 במאי.

"חברת מקורות ייזום מתנהלת מזה שנתיים ללא מנכ"ל קבוע ופועלת למימון, הקמה ותפעול בכמה פרויקטים גדולים, לרבות פרויקט מתקן ההתפלה באשדוד, שחורג בכשנה וחצי מלוחות הזמנים המקוריים. חריגה זו הציבה קשיים משמעותיים מול המערכת הבנקאית והמדינה, ויש בה להטיל עלויות כספיות גדולות על החברה.

כמו כן, מבצעת החברה פיתוח עסקי במספר מדינות, ומשכך יש צורך לבחון את מדיניות ניהול הסיכונים שלה ואת השלכותיהם על החברה האם" - כך נכתב בנימוקים למינוי הבודקים.

ממקורות נמסר כי "תשתף פעולה עם כל גוף בודק מוסמך".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה