רוח גבית לעובדי הנמלים מחברי ועדת הכלכלה של הכנסת


להאזנה לתוכן:

יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן: "יש לבחון אם ישראל זקוקה לשני נמלים חדשים, או שבסוף יקומו פה פילים לבנים עם עודף היצע"

מהלך ההקמה של שני נמלים חדשים נתקל בהתנגדות של ועדת הכלכלה של הכנסת.

יו"ר הוועדה, ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן (העבודה) - ביקש להקים ועדה מקצועית ש"תבחן את התחשיב של כל חלופה (הקמת נמלים קיימים ושדרוג הקיימים) ותיתן את התחשיב לחברי הכנסת. הגוף המקצועי שעוסק בתכנון נמלים ובחישוב הכדאיות שלהם הוא "גוף אינטרסנטי" מטעם משרד התחבורה".

ברוורמן טען בדיון כי יש לבחון אם ישראל זקוקה לשני נמלים חדשים, או "שבסוף יקומו פה פילים לבנים עם עודף היצע". ברוורמן גם ביקש לבחון אם כדאי להפריט את הנמלים הקיימים.

ח"כ אראל מרגלית אמר כי צריך להעמיק את הנמלים הקיימים.
לדבריו, בוועדת הכספים דווקא הסבירו לחברי הכנסת שצריך לשחרר את מניית הזהב בצים, כי היא מפסידה בשל שפל גדול בענף הספנות. "חנ"י זה גורם אינטרסנטי, ואנחנו צריכים תחזיות של גורם בלתי תלוי", אמר ח"כ מרגלית.

ח"כ תמר זנדברג  
מדובר בשיטה ידועה להפרטה:
קודם מייבשים את הנמלים, ואח"כ אומרים שאין ברירה וצריך להפריט. לדבריה, כמו בכל הפרטה, מי שירוויח יהיו בעלי הון בודדים שיכולים להקים את התשתית, ולא הציבור הרחב.

ח"כ איציק שמולי:

"השר כ"ץ נכנס בוועדים ומציג אותם כאנטי תחרותיים בעוד שהוא עצמו חוסם את התחרות. הוא הוסיף כי ניסיון העבר בנמל אילת מראה שלא היו ירידות מחירים ודרש ניתוח כלכלי שמעיד על כך".

מנכ"ל חנ"י, שלמה ברימן התומך בהקמת הנמלים החדשים, 

"הקמת נמל לוקחת כ-12 שנה. צריך לחשוב קדימה, בהתאם לגידול של כ-5.3% בשנה בתחזית הביקוש למכולות. גם אם לוקחים בחשבון שהנמלים הקיימים יתייעלו, עדיין חייבים להקים נמלים חדשים כי הקיימים אינם עונים על הביקוש".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי,

"רפורמות עושים בהסכמה אולם במקרה הזה יש טרמינולוגיה אלימה כלפי ועדי העובדים. כמעט הגיעו להסכמות, אלא שבאבחת סכין אחת, שעליה אפילו בית המשפט אמר שהמדינה התנהגה בחוסר תום לב, הוחלט להקים נמלים חדשים",

 אלון חסן, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד

"אני לא רואה אוניות בישראל שפורקות מטענים שישונעו ללבנון, ירדן או ערב הסעודית. אוניות ממתינות מחוץ לנמל מפני שיש "רק רציף וחצי שבו ניתן לעבוד". חסן התייחס לתחזיות הביקוש של חנ"י, ואמר כי "ב-2005 היו תחזיות מרשימות ועד היום הן לא התממשו".

ח"כ משה פייגלין אמר מנגד 

כל ישראלי משלם מס נמל בלי לדעת את זה. "יש צורך כלכלי מעשי, וזה לא עולה שקל למדינה"

השר כץ הגיב:

 "הממשלה תילחם ביוקר המחייה ותסיר את שליטת המונופולים. לא אתן שיטילו דופי במניעים שלי. כבר לפני שבוע הוצהר שיש כוונה להעביר מתפקדים מהעבודה לליכוד כדי לאיים על שר, אבל הרפורמה תימשך והנמלים ייבנו",

עוד אמר השר  ישראל כ"ץ: המהלך הוכרע, הוא מתקדם, בלתי הפיך והוא הצליח".

לדבריו, בכוונתו לשדרג את הנמלים הקיימים ולהעמיק את הרציפים בהם, על מנת שיוכלו להתחרות בנמלים החדשים. עוד בשנה הזו נניח את אבני הפינה לנמלים החדשים".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה